..................Επιμέλεια σελίδας: Πάνος Αϊβαλής, δημοσιογράφος μέλος Δ.Σ. ΕΔΣΤΕ, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: edstellados@gmail.com

~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~
.......................ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ Ε.Δ.Σ.Τ.Ε. – ΝΙΚΗΣ 2, Τ.Κ. 105 63, ΑΘΗΝΑ – ΤΗΛ: 210-3231562........
«Χωρίς την ιερή φλόγα του ενθουσιασμού τίποτα το σπουδαία κι ευγενικό δεν μπορεί να γίνει στη ζωή. "Γιόχαν Βόλφγκανγκ Φον Γκέτε"

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
.....................................Δικτυακός τόπος του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών.

Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς
........................................................... - Η Ελλάδα ως Παγκόσμια Κληρονομιά Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της UNESCO

visitgreece.grhighlights

visitgreece.grhighlights
visitgreece.grhighlights

Παρασκευή, 28 Ιανουαρίου 2011

Έκθεση Ζωγραφικής – Γλυπτικής “Γραμμές του Σώματος ”του Γλύπτη Δημοσθένη Σωτηρούδη

Έκθεση του Γλύπτη Δημοσθένη Σωτηρούδη





Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας

Με την ιδιαιτερότητα της έκφρασης των γυναικείων σωμάτων ως προάγγελους για τα γλυπτά του, ο Σωτηρούδης παρουσίασε στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας κυρίως ζωγραφικά έργα και μία σειρά ολίγων γλυπτών γυναικών.
Πληθωρικά σώματα γυναικών στέκουν όρθια ή καμπυλωμένα με την ευαισθησία στο πλάσιμο της φόρμας και το ύφος της απόλυτης ηρεμίας, σ’ ένα κόσμο που πάλλεται από την δοκιμασία της καθημερινότητας. Γυναίκα, μήτρα της γονιμότητας, στιβαρά μέλη και ερωτική διάθεση αποπνέουν την ανάγκη έκφρασης του δημιουργού Σωτηρούδη.
Άριστος γνώστης του όγκου αναγάγει την ζωγραφική σε εικόνες με προοπτική και βάθος .Τα γυμνά ή ημίγυμνα σώματα άκρως ελκυστικά παρά το μέγεθος, ιδιαίτερα επιθυμητά, κρατούν το ενδιαφέρον.
Πέριξ των γραμμών των σωμάτων και της καλά δουλεμένης ζωγραφικά σάρκας, το σκηνικό του θέματος είναι δωρικό, όπως και τα γλυπτά του που εντείνουν το φάσμα της εικόνας ελκυστικά.
Αγαλματένιες γυναίκες με περισσή χάρη και χαμηλωμένα – κλειστά μάτια, μας παραδίδονται αφοπλιστικά για μια πολύ ευχάριστη επικοινωνία μαζί τους και κατ’ επέκταση με τον ψυχισμό του ίδιου του Σωτηρούδη.
Η γλυπτική του Σωτηρούδη με καθαρή και αναγνωρίσιμη την προσωπική του σφραγίδα είναι επικεντρωμένη στην ανθρωποκεντρική άποψη των θεμάτων. Η χυτή πέτρα, μίγμα δικής του τεχνικής, αλλά και η χύτευση σε μέταλλο με την πατίνα που ο ίδιος επιμελείται στα έργα του είναι η απόδοση του υπαρξιακού του γίγνεσθαι για την απόλυτη ευθύνη της γλυπτικής του.
Ο Γλύπτης Σωτηρούδης γεννήθηκε στα Πετρωτά Έβρου, ζει και δημιουργεί στην Καβάλα. Σπούδασε στην Ελευθέρα Σχολή Καλών Τεχνών και στην Κρατική Ακαδημία – Εικαστικών Τεχνών στην Στουτγάρδη και μετά από ένα ταξίδι αναζήτησης στις ΗΠΑ εγκαταστάθηκε στην Καβάλα το 1975. Έχει εργασθεί ως μουσειακός γλύπτης για την Αρχαιολογική Υπηρεσία και έβαλε την σφραγίδα του για το στήσιμο πολλών μουσείων τις τελευταίες δεκαετίες με πιο πρόσφατο το αρχαιολογικό μουσείο της Θάσου.
Μέσα από έναν μικρό διάλογο με τον καλλιτέχνη Σωτηρούδη μπορούμε να επικοινωνήσουμε καλλίτερα τόσο με τον ίδιο όσο και με τα έργα που δημιουργεί .
Η Στέλλα-Χριστίνα Μυστικού και ο γλύπτης Δημοσθένης Σωτηρούδης


1η ΕΡ. κ.Σωτηρούδη η γλυπτική σας είναι γνωστή. Τα ζωγραφικά έργα τι εκπροσωπούν για σας στην θεματική των σωματογραφιών σας;

ΑΠ. Οι σωματογραφίες μου στην έκθεση του Αρχαιολογικού Μουσείου Καβάλας με τίτλο «γραμμές του σώματος» είναι μια καλή εισαγωγή στα θέματα της γλυπτικής που εξελίσσονται στον χρόνο και στην αισθητική μου για το πλάσιμο της φόρμας.
Σε κάθε περίπτωση είναι οι προάγγελοι των μελλοντικών έργων μου.

2η ΕΡ. Είναι οι ζωγραφισμένες γυναίκες από παστέλ ο ερωτικός συνειρμός για την εξέλιξη τους στην πλαστικότητα του όγκου της γλυπτικής απόληξης;

ΑΠ. Ο ερωτισμός που αποπνέει η πρώτη εικόνα δηλαδή ο ζωγραφικός σχεδιασμός είναι καταλυτική πράξη για την αυτοδιάθεση μου στην γλυπτική. Οι γυναίκες, μου εμπνέουν και τις αγαπώ με τον δικό μου τρόπο αυτόν του γλύπτη.

3η ΕΡ. Ο χώρος ο τόπος και ο χρόνος τι στίγμα έδωσαν στην Γλυπτική – Ζωγραφική για τόσα χρόνια που υπηρετείται;

ΑΠ. Γεννήθηκα στα Πετρωτά Έβρου όπου ο πατέρας μου ιδιαίτερα χαρούμενος άνθρωπος και η μητέρα μου αρχοντική φυσιογνωμία και ωραία μου έδωσαν το στίγμα της ζωής. Μεγάλωσα με έξι αδέρφια και έμαθα από μικρός να δουλεύω και να παρατηρώ τους λιθοξόους του τόπου όπου υπήρχε παράδοση στο σκάλισμα της πέτρας.
Η φύση και η παράδοση του τόπου – πότισαν την καλλιτεχνική μου νεανική φυσιογνωμία και έγιναν αφετηρία για την μετ’ έπειτα εξέλιξή μου.
Σε ηλικία 13 ετών ο δάσκαλος μου Χρήστος Παυλίδης με μύησε στο σχέδιο καταρχάς και ειδικά στο πορτρέτο στην Εκκλησιαστική Σχολή της Ξάνθης.
Αργότερα σπούδασα στην Ελευθέρα Σχολή Καλών Τεχνών της Στουτγκάρδης και συνέχισα στην Ακαδημία Εικαστικών Τεχνών της Στουτγκάρδης. Η γλυπτική ωρίμασε και ολοκληρώθηκε ως προς την τεχνική της αλλά όμως παραμένω στην Ελληνικότητα της τέχνης μου.
4η ΕΡ. Ο έρωτας και εννοώ του έρωτα στην γενικευμένη του μορφή πόσο άγγιξε την δουλειά σας;

ΑΠ. Αν δεν είσαι ερωτευμένος με αυτό που κάνεις είναι σίγουρο ότι δεν θα ξεπεράσεις τον εαυτό σου και τις προσδοκίες σου.
Αγαπώ τις γυναίκες και θέλω να αποπνέουν αυτό που η μάνα φύση τις χάρισε δηλαδή τον ερωτικό παλμό της δημιουργίας για τον αέναο κύκλο της ζωής.

5η ΕΠ. Μουσεία που οργανώθηκαν στο χώρο της Μακεδονίας από τα χέρια σας έδωσαν με την σειρά τους την αισθητική τους χροιά στην δουλειά σας;
ΑΠ. Υπάρχει πολύ βαθύ το συναίσθημα της διαχείρισης των αρχαιολογικών ευρημάτων και η επαναφορά τους στην σύγχρονη κοινωνία. Είναι η ευθύνη της πράξης το ζητούμενο, της αναζήτησης της πολιτισμικής μας ταυτότητας μέσα από τα σπαράγματα των αντικειμένων που διαφυλάττουμε για τις επόμενες γενιές. Η δουλειά μου ως Γλύπτη – Ζωγράφου είναι αρκετά συνδεδεμένη με την μαγεία του παρελθόντος μέσα από την τέχνη που ως συμπαντική ανάγκη εξελίσσεται.

6η ΕΡ. Η τέχνη σήμερα για την δική σας άποψη πόσο καλά εκπροσωπείται από τους σύγχρονους καλλιτέχνες στην Ελλάδα;

ΑΠ. Σήμερα την παραστατική τέχνη τη συναντάμε όλο και λιγότερο. Κατακλυζόμαστε από εγκαταστάσεις βίντεο εγκαταστάσεις και κάθε είδους τεχνικές που αποκαλούνται εικαστικές δημιουργίες, αλλά πολύ απέχουν από το να είναι καθαρόαιμη ζωγραφική ή γλυπτική. Παλαιότερα ήταν αλλιώς: η μια εικόνα ισοδυναμούσε με 1.000 λέξεις και ήταν ζητούμενο αυτό για τα εικαστικά και κανόνας. Έπρεπε να σημαίνουν τα έργα, να ξεδιπλώνουν κόσμους ολόκληρους και να αφηγούνται ιστορίες. Σήμερα πραγματικά φτάσαμε στο άλλο άκρο απαιτούνται σελίδες αναλύσεων από τους τεχνοκριτικούς, η από τους ίδιους τους καλλιτέχνες για να νοηματοδοτήσουν τα έργα τους και να επικοινωνήσουν στον κόσμο.
Εγώ είμαι της παλιάς σχολής. Δίνω σημασία στις φόρμες της γλυπτικής και στα χρώματα και την τοποθέτηση των μορφών στο χώρο όσον αφορά τη ζωγραφική.






Μάγδα Μυστικού-Καραγιαννιώτου
Δημοσιογράφος - Εικαστικός συντάκτης μέλος ΕΔΣΤΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου