.Επιμέλεια σελίδας: Πάνος Αϊβαλής, δημοσιογράφος μέλος Δ.Σ. ΕΔΣΤΕ, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: edstellados@gmail.com

~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~
.......................ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ Ε.Δ.Σ.Τ.Ε. – ΝΙΚΗΣ 2, Τ.Κ. 105 63, ΑΘΗΝΑ – ΤΗΛ: 210-3231562........
«Χωρίς την ιερή φλόγα του ενθουσιασμού τίποτα το σπουδαία κι ευγενικό δεν μπορεί να γίνει στη ζωή. "Γιόχαν Βόλφγκανγκ Φον Γκέτε"

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
.....................................Δικτυακός τόπος του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών.

Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς
........................................................... - Η Ελλάδα ως Παγκόσμια Κληρονομιά Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της UNESCO

visitgreece.grhighlights

visitgreece.grhighlights
visitgreece.grhighlights

Καλημέρα Ελλάδα..... ψηλά το κεφάλι και το ηθικό μας

Καλημέρα Ελλάδα..... ψηλά το κεφάλι και το ηθικό μας

Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου 2013

«Ο,ΤΙ ΑΓΑΠΩ ΣΤΗ ΣΥΡΟ» του Νίκου Κυπουργού*

Πρωτοβρέθηκε από τύχη στην Ερμούπολη, αυτή την υπέροχη πόλη-σκηνικό, που τον τράβηξε κοντά της. Δέκα χρόνια μετά, απολαμβάνει σε τέτοιο βαθμό τις μέρες του στο νησί, που απαρνιέται ακόμη και τη μουσική, προτιμώντας να ακούει τους ήχους του καλοκαιριού.

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΑΤΑΣΣΑ ΜΠΛΑΤΣΙΟΥ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Κ. ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

Η δική του Σύρος έχει μέσα της ό,τι χρειάζεται ένας άνθρωπος για να αναζωογονηθεί και ένας δημιουργός για να λυτρωθεί: όμορφη Χώρα, απομονωμένες και πολυσύχναστες παραλίες, περπατήματα, τοπία, ταβερνάκια και Συριανούς φίλους.

Ο Νίκος Κυπουργός βρέθηκε στο νησί «κατά λάθος» -χάνοντας το πλοίο για την Αμοργό- πριν από δέκα χρόνια και από τότε μοιράζει τη ζωή του μεταξύ Σύρου και Αθήνας. «Οταν έβλεπα τη Σύρο από το καράβι, η Ερμούπολη με ξένιζε, καθώς είχα την αίσθηση πως νησί σημαίνει παραλίες και σπιτάκια νησιώτικου χρώματος. Πηγαίνοντας, όμως, ανακάλυψα τον παράδεισο. Το μεγαλύτερο προσόν της είναι αυτή η υπέροχη πόλη-σκηνικό. Συνδυάζει όμως και όλες τις υπόλοιπες χάρες των Κυκλάδων: τη γλυκιά νότια πλευρά με το άγριο τοπίο του Βορρά, τις ήσυχες στρογγυλεμένες γραμμές με τα απότομα βράχια. Και αυτός ο παράδεισος, τον οποίο οι περισσότεροι αγνοούν, όπως αγνοούσα κι εγώ, απέχει μόνο 3 ώρες από την Αθήνα ή 20 λεπτά με το αεροπλάνο!»

Πολιτογραφημένος πλέον κάτοικος Σύρου, όποτε βρίσκει την ευκαιρία αξιοποιεί το χρόνο του στο νησί. «Καλοκαίρι σημαίνει να βρίσκομαι στη βεράντα του σπιτιού μου κατά τις 7 το απόγευμα, να πίνω ένα τσιπουράκι και να χαζεύω τη θέα στην πόλη, στα γύρω νησιά, να ακούω τους ήχους του καλοκαιριού. Ούτε μουσική δεν ακούω! Και, φυσικά, εργάζομαι πολύ και αποδοτικά, γιατί έχω καλύτερη σχέση με το χώρο γύρω μου: τη θάλασσα, τα αστέρια…»

«Ο,ΤΙ ΑΓΑΠΩ ΣΤΗ ΣΥΡΟ»
Το καθαρτήριο ταξίδι του πλοίου. «Μόλις κλείσει η πόρτα του πλοίου, σιγά-σιγά «σβήνω» τα της Αθήνας και κάνω «επανεκκίνηση». Καθαρίζει το τοπίο, καθαρίζει η ματιά μου, η μέσα και η έξω, και σιγά-σιγά με πλημμυρίζει μια λυτρωτική ηρεμία».

Την αίσθηση του χρόνου. «Οι φίλοι μου στη Σύρο έχουν πιο σωστή σχέση με το χρόνο. Κανείς δεν πιέζει κανέναν να κάνει πρόγραμμα, κανείς δεν παρεξηγείται αν αναβάλεις τη συνάντηση. Αν δεν συναντηθούμε σήμερα, θα συναντηθούμε αύριο. Οταν οι ρυθμοί είναι διαφορετικοί, έχεις διπλάσιο χρόνο να δουλέψεις, να διαβάσεις, να ανακαλύψεις στις μουσικές και στα διαβάσματά σου καινούργια πράγματα».




Τη βόρεια πλευρά. «Είναι μαγική. Εχει μονοπάτια που σε οδηγούν σε παραλίες ήρεμες και πανέμορφες, όπως είναι η Λια και τα Γράμματα. Εχει εκπληκτικά χωριουδάκια, όπως το Σαν Μιχάλη και τη Χαλανδριανή: το ένα έχει όμορφες ταβερνούλες, το άλλο καλούς φίλους».
Τη θέα. «Βρίσκεσαι στο κέντρο των δυτικών Κυκλάδων. Βλέπεις γύρω-γύρω τα άλλα νησιά να παίρνουν τόσες διαφορετικές όψεις, ανάλογα με την εποχή και τον καιρό. Βλέπεις τα σύννεφα να ξεκουράζονται πάνω τους…»
Την Ερμούπολη και την Ανω Σύρο. «Περπάτημα και πάλι περπάτημα. Οχι μόνο στις πλατείες, αλλά και στις ατελείωτες ανηφόρες. Είναι ένα ταξίδι μέσα στους αιώνες: ιστορικό και αρχιτεκτονικό».
Τη ζωντάνια της. «Αν και συνήθως προτιμώ την ηρεμία του σπιτιού, υπάρχει πραγματική ζωή όλες τις εποχές του χρόνου, με πληθώρα από καλές προτάσεις για φαγητό και διασκέδαση. Υπάρχει και κέφι για δημιουργία. Μέσα σε ένα χρόνο φτιάξαμε την «Ορχήστρα των Κυκλάδων», με είκοσι μουσικούς και δέκα τραγουδιστές Συριανούς, και κάναμε ήδη δέκα συναυλίες».

__________
*Ο Νίκος Κυπουργός είναι μουσικοσυνθέτης.


ΠΩΣ ΠΑΜΕ
Από τον Πειραιά ακτοπλοϊκώς με Blue Star Ferries και Αnek Lines. Η Σύρος συνδέεται επίσης αεροπορικώς με την Αθήνα και με άλλες πόλεις με την Olympic Air.
ΔΙΑΜΟΝΗ
Villa Selena (Τ/22810-86.007, www.villaselena.eu). Το μοναδικό 5 αστέρων boutique hotel στο νησί, σε ανακαινισμένο νεοκλασικό στη συνοικία Βαπόρια. Από 120 € το δίκλινο χωρίς πρωινό για Ιούλιο και Αύγουστο, από 140 € με πρωινό.
Αρίων (Τ/22810-81.749, www.arionsyros.com). Καλόγουστα δωμάτια που ισορροπούν μεταξύ ρομαντικής και μοντέρνας αισθητικής. Από 150 € το δίκλινο με πρωινό για Ιούλιο - Αύγουστο.
Λίλα (Τ/22810-82.738, www.guesthouse.gr). Το πέτρινο κτίριο που φιλοξενούσε κάποτε το γαλλικό προξενείο σήμερα στεγάζει έναν ευχάριστο, σε παστέλ χρώματα, ξενώνα. Από 100 € το δίκλινο με πρωινό για Ιούλιο - Αύγουστο.
Ξενών Απόλλωνος (Τ/22810-81.387, www.xenonapollonos.gr). Στα Βαπόρια, το αρχοντικό με τις τρεις μονάχα επιλογές για δωμάτια προσφέρει καταπληκτική θέα στη θάλασσα, όμορφα διακοσμημένα δωμάτια και χουζούρι μέχρι τις 13.00, ώρα λήξης του πρωινού. Από 140 € το δίκλινο με πρωινό για Ιούλιο - Αύγουστο.
Σύρου Μέλαθρον (Τ/22810-86.495, www.syroumelathron.gr). Τα ευρύχωρα δωμάτια και οι σουίτες του ανακαινισμένου νεοκλασικού προσφέρουν θέα, υψηλή αισθητική και ρομαντική ατμόσφαιρα. Από 85 και 100 € το δίκλινο με πρωινό, ανάλογα με την εποχή.
Αρχοντικό Βουρλή (Τ/22810-88.440). Το αρχοντικό του Μαυροκορδάτου προσφέρει ζεστούς χώρους και δωμάτια που έχουν θέα είτε στην πόλη είτε στη θάλασσα. Από 60 € το δίκλινο με πρωινό τον Ιούλιο, από 70 € τον Αύγουστο.
Ομηρος (Τ/22810-84.910, www.hotel-omiros.gr). Κατοικία του γλύπτη Βιτάλη, το αρχοντικό που αγγίζει τα 170 χρόνια ζωής διαθέτει ιδιαίτερα φροντισμένα δωμάτια, ορισμένα μάλιστα με καταπληκτική θέα στην πόλη και ζεστή φιλοξενία. Από 65 έως 95 € το δίκλινο με πρωινό για Ιούλιο και Αύγουστο.
Ερμής (Τ/22810-83.011, hermes-syros.com). Απλά αλλά καλόγουστα ανακαινισμένα δωμάτια μικρής ξενοδοχειακής μονάδας στην παραλία. Από 70 € το δίκλινο με πρωινό για Ιούλιο και Αύγουστο.
Για κρατήσεις που αφορούν τη διαμονή σας επισκεφθείτε τo:
www.booking.com

ΦΑΓΗΤΟ
• Στην Ερμούπολη δοκιμάστε το Οινοπνεύματα (Τ/22810-82.616) για την παραδοσιακή με πρωτότυπα υλικά κουζίνα του, το ιταλικό εστιατόριο Αμβυξ (Ακτή Παπάγου 26, T/22810-83.989) για τα φρέσκα ζυμαρικά και το ριζότο, το εστιατόριο Κουζίνα (Τ/22810-89.150, 6932-457.347) για τα κυπριακής έμπνευσης εδέσματα της ιδίας καταγωγής σεφ του και τη λίστα κρασιών, τοΑρχονταρίκι της Μαρίτσας (Τ/22810-86.771, 81.744), που ειδικεύεται στα μαγειρευτά, αλλά και οι Χαλανδριανοί (T/22810-87.997) είναι ό,τι πρέπει για τσιπουρομεζέδες.
• Στο χωριό Φοίνικας δοκιμάστε ψαρικά στον Μπαρμπαλιά (T/22810-42.004).
• Στο χωριό Σαν Μιχάλη το Πλακόστρωτο (Τ/6973-980.248) είναι η καλύτερη επιλογή για σπιτικό φαγητό.
• Στο Κίνι κατευθυνθείτε στα Δυο τζιτζίκια στ' αρμυρίκια (Τ/22810-71.151) για φρέσκο ψάρι.
• Στην Αζόλιμνο το μεζεδοπωλείο Της Φιλομήλας (Τ/22810-62.088, 6937-365.120) προσφέρει ελληνική κουζίνα συνοδεία έντεχνης μουσικής.
ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ ΤΩΝ ΔΩΜΑΤΙΩΝ

Συμπεριλάβαμε λύσεις για όλα τα βαλάντια και προσπαθήσαμε να είμαστε όσο το δυνατόν πιο ακριβείς, τηλεφωνώντας στους επιχειρηματίες έως και τις 19/6. Σε συνθήκες ευμετάβλητες για τον τουρισμό, είναι μοιραίο να υπάρξουν αποκλίσεις ανάλογα με τη διαθεσιμότητα, την ακριβή ημερομηνία, τον αριθμό διανυκτερεύσεων κλπ. Σε κάθε περίπτωση, με τη διαπραγμάτευση είναι πιθανόν να πετύχετε καλύτερες συμφωνίες. Καλό... κυνήγι!






________________

Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου 2013

ΧΡΥΣΑ ΝΙΚΟΛΕΡΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΑΠΟΨΗΣ

της Μάγδα Μυστικού- Καραγιαννιώτου



Η καλλιτέχνης φωτογράφος Χρύσα Νικολέρη μου έδωσε την αισθητική των πραγμάτων μέσα από τις φωτογραφίες της με καθαρά προσωπική άποψη της αλήθειας που η ίδια θέλει να παρουσιάσει.
Το δευτερεύον ως αντικείμενο της εικόνας προβάλλεται σε πρωταγωνιστικό ρόλο και αντανακλά ιδεολογική επέκταση στο κυρίως θέμα.
Είναι το ζουμάρισμα της αλήθειας που επεκτείνει έντεχνα η φωτογράφος μέσα από την διαθλαστική της διάθεση για την εξωτερίκευση της εικόνας.
Πλασμένες και οριοθετημένες καταστάσεις εικόνων εκχέουν πολιτισμική ταυτότητα αναγνώρισης της ιδιαιτερότητας μιας καθαρά προσωπικής οπτικής ανάλυσης, λειτουργικής άποψης.
Εικόνες μαγικές και ταυτόχρονα καλλιτεχνικές εναρμονίζουν γεγονότα, πρόσωπα, τόπους και καταστάσεις σε ένα κράτημα της μνήμης για το μέλλον.
Η αξία της φωτογραφίας της Χρύσας Νικολέρη πάτησε γερά στις γνώσεις την εμπειρία και το ταλέντο της καλλιτέχνιδας φωτογράφου. Η ίδια διατηρεί την παράδοση, της οικογένειας για Τρίτη Γενιά. Παππούς- Πατέρας και Κόρη έχουν να επιδείξουν καταγραφές εικόνων που η ιστορία θα χρησιμοποιήσει ως ντοκουμέντα της αλήθειας ενός κόσμου που συνεχώς εξελίσσεται.
Στην 25χρονη πορεία στην τέχνη της φωτογραφίας που η καλλιτέχνης υπηρετεί ,την συναντούμε στα Αμερικανικά Afar(Καλιφόρνια) και Lexus (Ουάσιγκτον) και το Βελγικό The worldmagazine.


Στον ελληνικό τύπο, Βηmagazino, BHMAdonna, Εικόνες, Home, Paper Γυναίκα, Παράλλαξη, Περιοδικό Κ και Έθνοςόπως Vogue, Marie Claire, Elle, Madame Figaro, Playbo, Lifeand Style και Soul.
Φωτο τύπου Polaroid παρουσίασε σε έκθεση Diaries I, IIμε κατάλογο που προλόγισε ο Διευθυντής του CharleroiMuseum of Photography που εδρεύει στο Βέλγιο.


Είναι απόφοιτος της σχολής BayerischesStaatslehranstalt Fuer Photographie in Muenchen Γερμανίας. Βραβεύτηκε σε Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό Πορτρέτο Γάμου και επίσης αρίστευσε στους διαγωνισμούς Codak Contest 1οβραβείο, Fuji Contest 1ο βραβείο και 2ο βραβείο AgfaEuropean Portrait A word.
Στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών του Τμήματος Τεχνολογίας και Επικοινωνίας, η φοιτήτρια Ισαβέλα Παπαδοπούλου μελέτησε το έργο της Χρύσας Νικολέρη στο χώρο της φωτογραφίας ως την πλέον καταξιωμένη Ελληνίδα στο χώρο με παγκόσμια απήχηση.
Η φωτογράφος έχει παρουσιάσει την δουλειά της σε εκθέσεις Ελληνικών και Ξένων Μουσείων Τέχνης με συμμετοχή σε Bienalle καλλιτεχνών.


Η Ελλάδα και η Θεσσαλονίκη που ζει και εργάζεται «Studio Χρύσας Νικολέρη» έχουν μια καλή πρέσβειρα για τον πολιτισμό στον τομέα της.
Τσιμισκή 104 Θεσσαλονίκη , τηλέφωνο: 2310271786 website:www.nikoleri.gr

foto: ΧΡΥΣΑ ΝΙΚΟΛΕΡΗ

Μάγδα Μυστικού- Καραγιαννιώτου
Εικαστικός συντάκτης
Εκπρόσωπος της Ένωσης
Δημοσιογράφων Τουρισμού και
Συγγραφέων Ελλάδος
ΕΔΣΤΕ- FIGET

___________

Σάββατο 24 Αυγούστου 2013

Ντοκουμέντα της ζωής Γεωργίου Καραϊσκάκη στην γενέτειρα του το Μαυρομμάτι Καρδίτσας (1782-1827)



Έχοντας συγκίνηση και δέος για το Μεγάλο Ήρωα Γεωργίου Καραϊσκάκη έκανα προσκύνημα στον τόπο που τον γέννησε και ανέθρεψε το Μαυρομάτι Καρδίτσας.
Ο Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Μαυρομματίου κος Δημήτριος Γιώτης η ψυχή του Μουσείου Γεώργιος Καραϊσκάκης και των δρώμενων του συλλόγου, κρατά σήμερα γερά τους συνδετικούς κρίκους με την ιστορία του τόπου και του Μεγάλου Ήρωα Γεωργίου Καραϊσκάκη. Αρωγοί στο έργο του οι Μαυροματιότες εντός και εκτός Ελλάδος.
            Η διαδρομή του επισκέπτη στο Μαυρομμάτι και την ευρύτερη ορεινή περιοχή των Αγράφων όπου έδρασε ο Γεώργιος Καραϊσκάκης μοναδική και ανεπανάληπτη.
Τοπία συμπλέουν αρμονικά με την πεδιάδα και τα απόκρημνα βουνά των Αγράφων μεταφέροντας νοερά στα λημέρια και τα έργα του Ήρωα. Δυνατές οι συναισθηματικές φορτίσεις στην σπηλιά που γεννήθηκε ο Καραϊσκάκης, αλλά και το σπίτι του που είναι πλέον επισκέψιμο, όπως και το Μουσείο Γ. Καραϊσκάκης. Στην Πλατεία του Μαυρομματίου ο ανδριάντας του Γ. Καραϊσκάκη θα σας υποδεχθεί και θα νιώσετε την δροσιά στα πέριξ καφέ- εστιατόρια και την χαρακτηριστική τους φιλοξενία. Το βράδυ θα απολαύσετε τη φωτεινότητα των αστεριών όπως πουθενά αλλού και αξίζει να το ζήσετε. Σε απόσταση αναπνοής από το Μαυρομμάτι το γυναικείο Μοναστήρι Αγίου Γεωργίου «Καραϊσκάκη» τόπος προσκυνηματικός για πολλούς τουρίστες και Έλληνες με το μικρό καθολικό του ανοικτό σε όλους για περιήγηση και ψυχική ανάταση.
            Στην κορυφή της Οροσειράς των Αγράφων στολίδι για το μοναδικό τοπίο η ιερά Μονή τη Παναγίας Σπηλιώτισας θα σας ταξιδέψει σε έναν κόσμο καθαρής και παρθένας φύσης και το προσκύνημα σας θα είναι ανάμνηση δυνατών συναισθημάτων.
            Είναι πολύ χρήσιμη η συνομιλία μου με τον Μαυρομματιότη κο Στέργιο Τέγο συγγραφέα του βιβλίου «Οδοιπορικό του Αρχιστράτηγου Γεωργίου Καραϊσκάκη από την γέννησή του στο Μαυρομμάτι Καρδίτσας μέχρι την δολοφονία του στο Φάληρο Αθηνών». Θα ήθελα να τον ευχαριστήσω δημοσίως για την συνεργασία που είχε μαζί μου και την φιλοξενία που μου παρείχαν με την σύζυγό του βραβευμένη Ελληνίδα συγγραφέα – ποιήτρια κα Ελένη Τέγου.
 
Συνομιλία με τον Στέργιο Τέγο.
ΕΡ.: Το Μουσείο «Γεωργίου Καραϊσκάκη» πότε ξεκινά στον τόπο γέννησης του μεγάλου Ήρωα πολεμιστή το Μαυρομμάτι;
ΑΠ.: Το 1927 γίνονται για πρώτη φορά εορταστικές εκδηλώσεις για την συμπλήρωση των 100 χρόνων από το θάνατο του Αρχιστράτηγου Γεωργίου Καραϊσκάκη.
Λόγω καταστάσεων που μεσολάβησαν από το 1927-1956 ουδείς ασχολήθηκε με τον ήρωα μας. Μετά το 1956 με απόφαση του εκπολιτιστικού συλλόγου Μαυρομματίου Αθηνών ελήφθη απόφαση τοποθέτησης στην πλατεία του Μαυρομματίου έφιππος ανδριάντας και εγκαινιάσθηκε το 1991. Παράλληλα ο πολιτιστικός σύλλογος Μαυρομματίου σε συνεργασία με τον πολιτιστικό σύλλογο Μαυρομματίου Αθηνών και άλλων πνευματικών ανθρώπων του χωριού άρχισαν να οργανώνουν την ίδρυση Μουσείου,και εκδόσεις βιβλίων για τον Καραϊσκάκη, πράγμα που συνεχίζεται με επιτυχία έως και σήμερα.
ΕΡ.: Υπάρχουν κειμήλια του Ήρωα Καραϊσκάκη;
ΑΠ. Υπάρχουν πολλά κειμήλια του Καραϊσκάκη, τα οποία ευρίσκοντο στο Λαογραφικό Εθνικό Μουσείο της Ελλάδος, όπως και στον τρισέγγονο του Αρχιστρατήγου Λεωνίδα Καραϊσκάκη και τα οποία παραχωρηθήκαν για το Μουσείο του Μαυρομματίου και φυλάσσονται σε χώρο προστασίας έως την πλήρη οργάνωση του Μουσείου. Πολλά κειμήλια επίσης εδόθησαν στο Μουσείο Μαυρομματίου από απογόνους συμπολεμιστών του Καραϊσκάκη.
ΕΡ.: Ποια είναι η ιστορία του χώρου του Μουσείου Γεωργίου Καραϊσκάκη;
ΑΠ.: Το κτίριο που βρίσκεται σήμερα το Μουσείο είναι δωρεά του Γεωργίου Γκίνη ενός συγχωριανού μας, ο οποίος μένει στον Καναδά. Το οίκημα αποτελείται από δύο ορόφους που διαμορφώνονται ώστε να δεχθούν μεγαλύτερο όγκο κειμηλίων για τον Καραϊσκάκη και την εποχή του.
ΕΡ.: Υπάρχουν άλλα σημαντικά ιστορικά σημεία αναφοράς στον Γεώργιο Καραϊσκάκη και ποια είναι;
ΑΠ.: Ένας κάτοικος Μαυρομματίου ονόματι Μαυροματιότης περίπου το 1775 παντρεύτηκε την Γκόλφω Διμισκή μετά Ζωή Διμισκή κόρη του οπλαρχηγού Διμισκή από την Σκουλικαριά Αιτωλοακαρνανίας και την έφερε στο Μαυρομμάτι.
Έχει εντοπισθεί το σπίτι του ζεύγους Μαυρομματιότη και σήμερα έχει δωρηθεί από την κα Μελπωμένη Τζουβάρα στο Μουσείο του «Γεωργίου Καραϊσκάκη» και είναι επισκέψιμος χώρος. Η Ζωή Διμισκή- Μαυρομματιότη χήρα και μόνη στο Μαυρομμάτι αναγκάζεται να εργασθεί ως καντυλαναύτισα στο Ανδρικό μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου που ήταν πέρασμα των οπλαρχηγών της εποχής. Εικάζεται ότι έμεινε έγκυος η Ζωή Διμισκή – Μαυρομματιότη από έναν Έλληνα διορισμένο των Τούρκων στην περιοχή ονόματι «Καραϊσκο» ή από κάποιον από τους δύο καπεταναίους του Μαυρομματίου με τα ονόματα Αραπογιάννης και Πλακιάς.
Σε προχωρημένη εγκυμοσύνη φυγαδεύτηκε σε σπήλαιο πολύ κοντά στο Μοναστήρι όπου και γέννησε τον μετέπειτα Αρχιστράτηγο της Ρούμελης Γεώργιο Καραϊσκάκη. Ο τόπος είναι σημείο αναφοράς της γέννησης του Ήρωα. Η πολιτεία έχει χαρακτηρίσει το σπήλαιο Ιστορικό Μνημείο και είναι ελεύθερο σε επισκέψεις.
ΕΡ.: Γιατί έως σήμερα δεν εξακριβώσατε την πατρότητα του Γεωργίου Καραϊσκάκη;
ΑΠ.: Έως και σήμερα είχαμε να αντιμετωπίσουμε όλα τα οργανωτικά θέματα σε σχέση με το Σπήλαιο, το Σπίτι και το Μουσείο «Γεωργίου Καραϊσκάκη», τώρα ήρθε η ώρα να αποδείξουμε και την πατρότητά του.
Ήδη έχουμε προβεί σε ενέργειες ώστε να μεταφερθούν τα οστά του Αρχιστράτηγου Γεωργίου Καραϊσκάκη από το Νέο Φάληρο στο Μαυρομμάτι όπως και την μεταφορά των απογόνων του γιου του Σπυρίδωνος και του εγγονού του Γεωργίου Καραϊσκάκη στην πατρώα γη.
Τα οστά όλων θα τοποθετηθούν σε κενοτάφιο και σε περίοπτη θέση της Πλατείας Καραϊσκάκη του Μαυρομματίου παραπλεύρως του ανδριάντα.
Θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε τους απογόνους του Καραϊσκάκη, του Πλακιά και του Αραπογιάννη ώστε να δεχθούν να γίνει εξέταση του DNA για να ξεκαθαρίσουμε το θέμα.
                                                
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΑΥΡΟΜΑΤΙΟΥ « Ο ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗΣ»
Σύλλογος των απανταχού Μαυρομματιανών Καρδίτσας «Ο Καραϊσκάκης»
Εφημερίδα Μαυροματιανά Νέα



Μάγδα Μυστικού-Καραγιαννιώτου
Δημοσιογράφος – ΕΔΣΤΕ
Εικαστικός συντάκτης


Σάββατο 17 Αυγούστου 2013

Καστελόριζο, ένας κρυμμένος μικροσκοπικός παράδεισος

 


Τα αξιοθέατα του γραφικού νησιούΤο ακριτικό και γοητευτικό Καστελόριζο βρίσκεται στο ανατολικότερο άκρο της Ελλάδας και αποτελεί εδώ και χρόνια έναν προορισμό για λίγους.

Ο διατηρητέος του οικισμός με τα πολύχρωμα νεοκλασικά κτίρια, αλλά και η σπουδαία του ιστορική διαδρομή, είναι μόνο μερικά από τα στοιχεία που σας καλούν να γνωρίσετε καλύτερα αυτό το διαμάντι του Αιγαίου.

Το Visit Greece μας συστήνει την αρχαία Μεγίστη, που μετονομάστηκε σε Καστελόριζο, λόγω των κόκκινων βράχων του λόφου, όπου είναι κτισμένο το Κάστρο των Ιπποτών, το διάσημο Καστέλο Ρόσο.

Σαν ζωγραφιά στη μέση του πελάγους



Η πρώτη εικόνα που θα αντικρίσετε φτάνοντας στο κουκλίστικο λιμάνι θα σας κάνει να ξεχάσετε μονομιάς το πολύωρο ταξίδι. Τα δίπατα ή τρίπατα νεοκλασικά αρχοντικά, χτισμένα αμφιθεατρικά, ατενίζουν αγέρωχα τη θάλασσα, αντανακλώντας τις πολύχρωμες προσόψεις τους στα διάφανα νερά.



Το βλέμμα σας θα σταθεί στον μιναρέ με τον κόκκινο τρούλο του τζαμιού του 1755, όπου στεγάζεται η Ιστορική Συλλογή Καστελόριζου με σπάνια έγγραφα, κειμήλια και φωτογραφίες από τη νεώτερη ιστορία του νησιού (19ος αι. - 1948). Οι βάρκες «οργώνουν» τη θάλασσα, μεταφέροντας κάθε λογής χρειαζούμενα από τα γειτονικά μικρασιατικά παράλια. Τα ψαροκάικα, κατάφορτα από τη πλούσια σοδειά τους, προμηθεύουν τα ταβερνάκια που βρίσκονται κατά μήκος της προβλήτας του λιμανιού.

Περίπατος στον οικισμό
Η πρώτη σας γνωριμία με το Καστελόριζο ξεκινά με έναν περίπατο στο διατηρητέο οικισμό, αυθεντικό δείγμα της δωδεκανησιακής αρχιτεκτονικής. Κτισμένος στη βορειοανατολική πλευρά του νησιού αποτελεί ένα γοητευτικό σύνολο από αρχοντόσπιτα, επιβλητικές εκκλησίες, πλακόστρωτα σοκάκια και σκαλιά.



Τα κεντρικά δημόσια κτήρια (το Δημαρχείο και η Νέα Αγορά) είναι δύο αρχιτεκτονικά κοσμήματα με καμάρες, τα οποία ακολουθούν το ρυθμό της ιταλοκρατίας. Το κτήριο της Σαντράπειας Αστικής Σχολής (1903) είναι πιστή απομίμηση του νεοκλασικού κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών.



Προσκυνήστε στο Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης (1835) -πολιούχων του νησιού- και θαυμάστε τα γοτθικά στοιχεία στην αρχιτεκτονική του δόμηση. Η στέγη στηρίζεται σε δώδεκα γρανιτένιους κίονες που μεταφέρθηκαν από το ναό του Απόλλωνα, στα Πάταρα της Λυκίας.

Ανεβείτε τα 315 σκαλοπάτια που θα σας οδηγήσουν από το λιμάνι στο καστρομονάστηρο του Αγίου Γεωργίου του Βουνού με την εκπληκτική θέα. Βρίσκεται στην περιοχή του Παλαιόκαστρου και περιστοιχίζεται από τεράστιες φυσικές πλάκες. Μέσα στο μοναστήρι υπάρχει κατακόμβη, καθώς και ναός του Αγίου Χαραλάμπους.

Μην παραλείψετε να επισκεφθείτε ακόμα:



• Το κάστρο των Ιωαννιτών Ιπποτών (14ος αι.), στην αριστερή πλευρά του λιμανιού. Βρίσκεται στο Καστέλο Ρόσσο, το λόφο με τα κόκκινα βράχια.

• Το ναόσχημο λυκιακό τάφο του 4ου αι., λαξευμένο κάτω από το κάστρο.



• Το Διαχρονικό – Αρχαιολογικό Μουσείο Μεγίστης, στο «Κονάκι», όπως ονομάζεται το ιστορικό διατηρητέο κτήριο όπου στεγάζεται. Ξεχωρίζει η αίθουσα που είναι αφιερωμένη στην αρχαία Μεγίστη, ενώ στις υπόλοιπες εκτίθενται αντικείμενα από τα παλαιοχριστιανικά χρόνια μέχρι τη μεταβυζαντινή περίοδο.



• Το Παλαιόκαστρο, το σημαντικότερο και αρχαιότερο μνημείο του νησιού. Στον περίβολο βρίσκονται οι εκκλησίες της Παναγίας του Kάστρου και του Αγίου Στεφάνου, ενώ ακριβώς από κάτω, οι αχέρες, δέκα δεξαμενές νερού, κατασκευασμένες την περίοδο της Τουρκοκρατίας.

• Τα Κυκλώπεια Τείχη τα οποία απαντώνται σε διάφορα σημεία του νησιού. Τα μεγαλύτερα τμήματα θα τα δείτε στην περιοχή του Κάμπου, στο Παλαιόκαστρο και στο λόφο Μούντα.

Ένα νησί χωρίς… παραλίες



Μπορεί το Καστελόριζο να μη διαθέτει απλωτές παραλίες και χρυσές αμμουδιές αλλά θα αποζημιωθείτε και με το παραπάνω απολαμβάνοντας δροσερές βουτιές στο Μανδράκι, στις Πλάκες, στο Φάρο, στον Κάβο ή στο λιμάνι. Σε πολλά σημεία υπάρχουν εξέδρες και σκάλες για να χαρείτε με ευκολία την πεντακάθαρη θάλασσα.



Βαρκάκια θα σας μεταφέρουν στα κοντινά νησάκια και τις βραχονησίδες: στη Ρω, με τη μικρή αμμώδη παραλία -επισκεφθείτε και το συγκινητικό μνημείο της Δέσποινας Αχλαδιώτη (Κυρά της Ρω), που επί δεκαετίες ύψωνε καθημερινά την ελληνική σημαία-, στη Στρογγύλη και τον Άγιο Γεώργιο με το ομώνυμο εκκλησάκι.

Το καλύτερο το κρατήσαμε για το τέλος και δεν είναι άλλο παρά μια εκδρομή με καΐκι στο Γαλάζιο Σπήλαιο, το μεγαλύτερο και ωραιότερο από τα ενάλια σπήλαια της Ελλάδας. Βρίσκεται στη ΝΑ πλευρά του νησιού και είναι διεθνώς γνωστό για τον πλούσιο «στολισμό» του με σταλακτίτες που δημιουργούν μοναδικό θέαμα.Το γαλήνιο νερό, καθώς φωτίζεται από τις ανταύγειες των ακτίνων του ήλιου, μοιάζει με έναν τεράστιο γαλαζοπράσινο καθρέφτη με μυριάδες ιριδισμούς.



Το σπήλαιο ονομάζεται και «Σπηλιά του Παραστά» ή Φώκιαλη, καθώς λέγεται πως εδώ φωλιάζουν φώκιες monachus monachus. Ακόμα νοτιότερα θα βρείτε το, επίσης σημαντικό, σπήλαιο Κολώνες.

Πώς θα φτάσετε
Το ταξίδι με καράβι από τον Πειραιά μπορεί να είναι πολύωρο, αλλά σίγουρα αξίζει τον κόπο. Το Καστελόριζο συνδέεται ακτοπλοϊκά και αεροπορικά με τη Ρόδο.


Δευτέρα 29 Ιουλίου 2013

Ο τουρισμός μόνο δεν θα σώσει την Ελλάδα, γράφει ελβετική εφημερίδα

Τρίτη 2 Ιουλίου 2013

ΈΚΘΕΣΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΖΩΓΡΑΦΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ Ο.Β.Ε.Θ. ΚΑΙ Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε.

«Επαγγέλματα στο Χθες και το Σήμερα»
ΜΑΙΟΣ- ΙΟΥΝΙΟΣ 2013

Στο Συνεδριακό Κέντρο Πειραιώς στην Κατούνη 12-14 (Λαδάδικα) στη Θεσσαλονίκη ο Σύλλογος Επαγγελματιών Ζωγράφων της Θεσσαλονίκης παρουσιάζει έκθεση των μελών του με θέμα: «Επαγγέλματα στο Χθες και το Σήμερα».
Η Έκθεση πραγματοποιείται με συνεργασία σε θέματα Πολιτισμού με την Ομοσπονδία Βιοτεχνικών Σωματείων Θεσσαλονίκης καθώς και της Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. Οι πίνακες των Επαγγελματιών Ζωγράφων Θεσσαλονίκης είναι μια συνολική άποψη στον επαγγελματία της γενιάς που πέρασε και ένας όμορφος κόσμος ξετυλίγεται με την διάνθισή τους ως σημείο αναφοράς κουλτούρας και κοινωνικοοικονομικής δομής που έφυγε ανεπιστρεπτί.

Όμορφες σκηνές με την δομή των χρωμάτων δονούν τι αισθήσεις μας και το ενδιαφέρον της ιστορίας μας στην εξέλιξη του χρόνου.
Οι καλλιτέχνες έδωσαν μοναδικά και με τον τρόπο τους την κατάκτηση αυτού που εμείς σήμερα ονομάζουμε ελληνικό πολιτισμό. Αξιόλογα έργα τέχνης και με πνοή και εικαστική διάθεση ταξιδεύουν και μαγεύουν στην συγκινησιακή τους φόρτιση.

Οι καλλιτέχνες κι η θεματική τους λειτουργεί ως εξής:
Αγγειοπλάστης: Ταπακτσόγλου Κωνσταντίνος, Σταματιάδης Κωνσταντίνος.
Αγορά Θεσσαλονίκης: Βλάχος Δημήτριος
Αγρότης: Λιάρα Έφη, Φαχαντίδου Άννα
Αμαξάς: Ξυγκάκου Αναστασία, Κούρτογλου Μιχάλης,Ταρπινίδου Πολυξένη,
              Ραγκότη  Αγγελίνα
Ανθοπώλης:  Ξυγκάκου Αναστασία.
Βαρελοποιός: Κουρουκερέζης Γεώργιος
Γαλατάς: Μάϊπας Κωνσταντίνος
Ζευγάς: Παπαναστασίου Καίτη
Καλαθοποιός: Φαίδρα Φωτιάδου
Καρνάγιο: Ροκάκη Άννα, Μαυρίδου Ελένη
Καροποιός: Μπακλατζής Κωνσταντίνος
Καστανάς: Μπαλάφας Περικλής
Κατρατζής: Ψαράκης Γιώργος
Καφετζής: Καφαντάρη Ρούλα, Μαυρογιάννη Ελένη
Κουλουρτζής: Φαίδρα Φωτιάδου,
Κουρέας  Κεχαγιάς Χρήστος
Κτίστης: Μαυρίδου Ελένη
Λατερνατζής: Νέστορα Δέσποινα, Μπαλάφας Περικλής, Μάϊπας Κωνσταντίνος, Τσουτσούλη Σμαραγδή
Λούστρος: Γαρυφάλλου Φρόσω, Βροχίδου Αλεξάνδρα
Μανάβης: Κατραντζή Ευριάνθη
Ξυλουργός- Μαραγκοί: Μπουρουτζής Δημήτριος
Παγωτατζής: Φωτιάδης Παναγιώτης
Σαπελιτζής: Κουρουκερέλης Γεώργιος
Σιδεράς: Μπακλατζής Κωνσταντίνος
Τσαγκάρης: Γαρυφάλλου Φρόσω
Υλοτόμος: Τσάνταλη Λευκοθέα
Υφαντική: Νέστορα Δέσποινα, Κανάκη Ζωή, Χατζηπαναγιώτου Σοφία, Μαυρογιάννη Ελένη
Φούρναρης: Κεχαγιάς Χρήστος
Φωτογράφος: Σταματιάδης Κωνσταντίνος, Βροχίδου Αλεξάνδρα
Χαλκουργός: Ταπακτσόγλου Κωνσταντίνος
Ψαράς- Πλανόδιος Ψαράς – Ιχθυοπώλης: Ροκάκη Άννα, Μπόττας Βασίλης, Ραγκότη Αγγελίνα
Συλλέκτης Βοτάνων: Σαραφούδη Μαρία
Η έκθεση αυτή έχει δύναμη και πάθος για την εν δυνάμει ύπαρξη του ελληνικού πνεύματος που κρατάμε εμείς οι Έλληνες στο διάβα της ιστορίας μας (Δόθηκε παράταση για την έκθεση).
Χορηγοί: ΤΟ ΒΙΟΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
               ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΠΙΓΡΑΦΟΠΟΙΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
Επικοινωνία: info@syzosa.gr  - Τηλ. 2310-222.383




Μάγδα Μυστικού-Καραγιαννιώτου
Δημοσιογράφος – ΕΔΣΤΕ
Εικαστικός συντάκτης
Συντάκτρια της εφημ. "Αρκαδικό Βήμα"

Παρασκευή 7 Ιουνίου 2013

Γιατί η Αθήνα δεν κρατάει τους τουρίστες της;

 Τουριστικός προορισμός η πόλη μας ή απλώς μια στάση πριν από τα νησιά; 


Ο μέσος όρος διαμονής ενός ξένου τουρίστα στην Αθήνα είναι σήμερα 1,8 ημέρες. Το 2004 ήταν 2,6. Προσωπικά, περίμενα ένα ακόμα μικρότερο νούμερο, αλλά, έστω κι έτσι, ο αθηναϊκός προορισμός έχει αρκετό δρόμο να διανύσει. Οι αφίξεις αλλοδαπών στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» το 2012 υπολογίζονται στα 2,7 εκατ., που αντιστοιχούν περίπου στο 17,1% του συνόλου των αφίξεων αεροπορικώς στη χώρα. Τα πρώτα στοιχεία για το 2013, δηλαδή για τους πρώτους μήνες του έτους, δείχνουν μείωση κοντά στο 10%. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2009 ο αριθμός των αφίξεων ήταν περίπου 3,2 εκατ. Καταγράφηκαν, επίσης, περίπου 450.000 επιβάτες κρουαζιερόπλοιων, και εννοούμε αυτούς που αποβιβάστηκαν από το πλοίο για να κάνουν μια περιήγηση στην πόλη.
 Το 2012 ήταν μία ακόμα κακή χρονιά για τον τουρισμό της Αθήνας, που δεν ακολούθησε τη θετική τάση άλλων ελληνικών προορισμών. Πτωτικά συνέχισε την πορεία της η τουριστική κίνηση στα ξενοδοχεία σε Αθήνα-Αττική και το 2012, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ξενοδόχων της Αθήνας-Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑ-ΑΑ). 
Η μείωση του 2012, η οποία αφορά όλους τους επιμέρους δείκτες που εξετάζονται, έρχεται να προστεθεί στην ήδη αρνητική πορεία που έχει καταγραφεί από το 2007 μέχρι σήμερα, δίνοντας για άλλη μια φορά εντυπωσιακά αρνητικά ρεκόρ: μέση πληρότητα καταλυμάτων: (-) 31,9 %, μέση τιμή δωματίου (-) 11,8 %, έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο: (-) 39,9%. Η μέση πληρότητα στην Αθήνα δεν ξεπερνά πλέον το 55% και η βιωσιμότητα των αθηναϊκών ξενοδοχείων γίνεται μείζον ζήτημα, καθώς μονάδες όλων των κατηγοριών τα τελευταία χρόνια έκλειναν η μία μετά την άλλη, κάτω από την πίεση της κρίσης, του υψηλού λειτουργικού κόστους, της συνεχούς δυσφήμισης του προορισμού, της έλλειψης πελατείας αλλά και της έλλειψης πολιτικής βούλησης να αντιμετωπιστούν αποφασιστικά τα πάγια προβλήματα και οι ελλείψεις της πρωτεύουσας. 
Σημειώστε ότι σε διάστημα τεσσάρων ετών τα ξενοδοχεία της Αθήνας έχουν υποστεί στον τζίρο τους σωρευτική πτώση μεγαλύτερη του 42%. Στους πρώτους μήνες του 2013 έκλεισαν τέσσερα ακόμα ξενοδοχεία στο κέντρο, με αποτέλεσμα ο αριθμός των μονάδων που σταμάτησαν τη λειτουργία τους τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα να αγγίζει τις 45. 
 Η Αθήνα ήταν και είναι κατά βάση ενδιάμεσος σταθμός. Αυτό σημαίνει ότι ο επισκέπτης της δεν φτάνει στη χώρα για να δει την Αθήνα (όπως συμβαίνει με διεθνείς προορισμούς όπως το Λονδίνο, η Ρώμη, το Παρίσι, το Βερολίνο, η Κωνσταντινούπολη κ.ά.) αλλά είναι περαστικός: πηγαίνει στα νησιά ή στην ενδοχώρα και παρεμπιπτόντως «περνάει» και από την Αθήνα για να δει την Ακρόπολη. Βασικές αγορές για την Αθήνα είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Γαλλία, η Μεγάλη Βρετανία, η Γερμανία, η Ιταλία και οι ισπανόφωνες χώρες. Μικρή είναι η αύξηση επισκεπτών από την Ανατολική Ευρώπη, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στην υπόλοιπη χώρα. Κύρια αξιοθέατα είναι η Ακρόπολη και το Νέο Μουσείο, το Εθνικό Αρχαιολογικό και τα Μουσεία Βασιλίσσης Σοφίας (Μπενάκη, Κυκλαδικής). Τα δύο τρίτα της συνολικής δραστηριότητας των επισκεπτών είναι εντός των ορίων του ιστορικού κέντρου και του Δήμου Αθηναίων. Το 60% των διεθνών συνεδρίων που φιλοξενεί η χώρα μας είναι εντός της Αθήνας. Υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης; Τεράστια. Η πολιτική και κοινωνική σταθεροποίηση που εμπεδώνεται τους τελευταίους μήνες και η οποία αποδίδει καρπούς στην τουριστική βιομηχανία γενικότερα είναι βέβαιο ότι θα επιδράσει θετικά, αργά ή γρήγορα, και στην αγορά της Αθήνας. Παρά την πτώση των πρώτων μηνών, εκφράζεται συγκρατημένη αισιοδοξία για τους υπόλοιπους μήνες. 
Σε αυτό το πλαίσιο πρέπει να δούμε σοβαρά το ζήτημα του αεροδρομίου, καθώς το «Ελευθέριος Βενιζέλος» είναι ένα ακριβό αεροδρόμιο που διώχνει τουρίστες. Η λειτουργία καταστημάτων και τις Κυριακές θεωρείται πολύ σημαντική στην προσπάθεια της Αθήνας να διεκδικήσει κάτι καλύτερο στη μεγάλη αγορά των city break προορισμών. Κοινοτικούς πόρους του ΕΣΠΑ, ύψους 8,5 εκατ. ευρώ, που κινδύνευαν να χαθούν, ρίχνει για την τουριστική προβολή της Αττικής η Περιφέρεια, φιλοδοξώντας, έστω και καθυστερημένα, να συμπεριληφθεί η πρωτεύουσα ανάμεσα στους δέκα κορυφαίους city break προορισμούς. 
Η Ελλάδα είναι επίσης μία πολύ σημαντική αγορά για τους γκέι: η χώρα μας κατατάσσεται στην 11η θέση ανάμεσα στους δημοφιλέστερους προορισμούς, χάρη κυρίως στη Μύκονο. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που υπάρχουν, η Ελλάδα θα μπορούσε να προσελκύσει 1,5 εκατ. αφίξεις και τζίρο περίπου 1,7 δισ. δολάρια. Γιατί να μην επωφεληθεί και η Αθήνα; Συμπερασματικά: η πόλη μας έχει πέσει τόσο χαμηλά, που μόνο καλύτερα μπορεί να τα πάει. Αλλά πρέπει να κουνήσουμε κι εμείς το δαχτυλάκι μας. 


_________________
Πηγή: www.lifo.gr